Fotballåret kan sparkes i gang

Publisert 3. januar 2022 | Klubben | Fotballåret kan sparkes i gang

Barn og unge kan heldigvis innlede 2022-sesongen med mange gode treningsmuligheter.

Mørke koronaskyer henger fortsatt over samfunnet med stadig økende smitte i befolkningen. Like før jul måtte regjeringen derfor innføre nye nasjonale smitteverntiltak for å ikke overbelaste helse- og omsorgstjenesten og beskytte kritiske samfunnsfunksjoner.

Som tidligere skjermes barn og unge i idretten så godt det lar seg gjøre.

Normale fotballtreninger
Blant annet kan fotballspillere som går i barnehagen eller på barne- og ungdomsskolen trene som normalt både innendørs og utendørs.

Selv om dette er en svært gledelig nyhet for flere hundre fotballspillere i Fana IL Fotball har man altså ikke god nok kontroll på de smittsomme virusvariantene til å slippe opp på altfor mange tiltak.

• Kampaktivitet settes derfor på vent inntil videre.

Viktig møteplass for unge spillere
Dette betyr mesteparten av spillere i barne- og ungdomsfotballen kan møte til trening som normalt så lenge man følger Norges Fotballforbund sine oppdaterte koronavettregler og koronahåndbok for organisert fotballaktivitet med utgangspunkt i gjeldende smittevernfaglige vedtak og anbefalinger fra Helsedirektoratet.

• Syke personer skal holde seg hjemme.
  • God hånd- og hostehygiene samt forsterket renhold.
  • Hold minst en meters avstand og reduser kontakt med andre utenom aktiviteten.

Som en stor samfunnsaktør i Fana bydel skal Fana IL Fotball alltid ta et stort ansvar for bedre folkehelse. Selve fotballaktiviteten i klubben er forbundet med minimal smitterisiko og er en svært viktig møteplass unge spillere som elsker å spille fotball sammen med sine venner. Fotballen er i det hele tatt et av nasjonens største forebyggende tiltak for fysisk og psykisk helse.

Ny timeout for de eldste
For spillere over 16 år vil de kommende ukene være et steg tilbake. Både dame- og herrelaget må fortsette utviklingen i form av egentrening, mens øvrige seniorlag inkludert fremadstormende veteraner kan se langt etter å utøve såkalt kontakttrening.

Begrensninger i fysiske møteplasser
Fana IL Fotball følger oppfordringen om å begrense fysiske møteplasser og at møter som hovedregel på lags- og klubbnivå gjennomføres digitalt. Selv om organisasjonslivet og klubbhverdagen lever gjelder påbudet om hjemmekontor også for klubbens sentrallinje - administrasjonen.

Som en støtte til frivilligheten skal daglig leder, økonomi- og administrasjonsansvarlig samt bærekraftsansvarlig innenfor sine respektive ansvarsområder fortsatt være en positiv drivkraft i servicesenteret som administrasjonen er ment å være til det beste for Fana IL Fotballs medlemmer.

Klubbhuset holdes stengt
Det er også greit å understreke at klubbhuset holdes stengt i denne krevende og alvorlige situasjonen som spredningen av koronaviruset har skapt. Heller ikke trenere og lagledere med nøkkelkort vil ha tilgang til klubbhuset i denne perioden. Har man behov for å hente ut utstyr må dette avklares med administrasjonen. Fortet på Nesttun Idrettsplass - mer kjent som Gamle Nesttun Travbane på folkemunne - kommer dessuten til å få grundig nedvask før åpning.

Fana IL Fotball stiller seg solidarisk bak innsatsen om å forebygge og begrense smitte av koronaviruset!

Mer om Klubben

Kick-off med Christian Kalvenes

Publisert 27. mars 2024

Med god servering og et inspirerende foredrag på programmet inviteres frivilligheten til kick-off på klubbens regning.

Paulsen oppgradert til sølv

Publisert 25. mars 2024

Bjarne Paulsen fikk velfortjent skryt og hederstegn i sølv på årsmøte til Fana IL.

Fotballmann i hovedlaget

Publisert 22. mars 2024

På årsmøte til Fana IL ble det klart at Tor Gjøstein skal fortsette å lede et av landets største idrettslag.

Hildershavn ny salgs- og partneransvarlig

Publisert 5. februar 2024

Helge-John Hildershavn er ansatt som salgs- og partneransvarlig med et særlig ansvar for Fana-landslaget.

Algerøy flytter østover

Publisert 29. januar 2024

Helge Algerøy forlater klubben i sitt hjerte for å bosette seg på Østlandet.

God jul fra daglig leder

Publisert 23. desember 2023

Daglig leder Mads Vik Tvedte ønsker fotballfamilien i Fana IL en riktig god jul.